Powered By Blogger

dinsdag 26 september 2017

Alfa en Triumph dubbeltest



 ALFA ROMEO GIULIA  TRIUMPH DOLOMITE  DUBBELTEST

 De jaren 80 naderen met rasse schreden, maar wie een compacte, sportief ingestelde vierdeurs sedan zoekt, is eind jaren 70 nog steeds aangewezen op twee oudgedienden met wortels in de vroege sixties: de Triumph Dolomite en Alfa Romeo Giulia. 


 We gaan uitzoeken welke van deze twee populaire klassiekers vandaag de dag het meeste rijplezier biedt.
Fijne auto !

Zelf reed ik in 1977 zo'n Alfa-Romeo GIULIA

De volledige dubbeltest tussen de Alfa Romeo Giulia Super 1600 uit 1977 en Triumph Dolomite 1850 HL uit 1980 lees je in AutoWeek Classics nummer 8. Bestel 'm via deze link ↓

https://www.magazine.nl/tijdschriften/autoweek-classics


zondag 10 september 2017

De grootste oldtimerrally ter wereld ! (Videofilm)


Nog even nagenieten van de 1000 Mille Miglia


De Mille Miglia, duizend mijl, was een endurancerace in Italië die 24 keer georganiseerd werd tussen 1927 en 1957. 
De Mille Miglia werd één van de bekendste en belangrijkste enduranceraces en heeft veel betekend voor het Gran Turismo racen. 


Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !



















 De Mille Miglia werd niet volgens een vaste route verreden, maar wel in hetzelfde deel van Italië. Niet minder dan 13 keer werd de route veranderd. 
Het grootste verschil is echter dat de Mille Miglia voor de Tweede Wereldoorlog tegen de klok in verreden werd en na de oorlog met de klok mee. Tegenwoordig wordt de Mille Miglia nog gereden als een regelmatigheidsrally voor oldtimers die uit de tijdsperiode van 1927 t/m 1957 komen.


zondag 27 augustus 2017

Mercedes koning




De Mercedes koning van Canada

Rudi Koniczek raakte als jongetje gefascineerd door Kuifje. Iets wat later tot een obsessie voor auto’s zou leiden. De Canadees van Duitse komaf groeide uit tot een van de meest gerespecteerde Mercedes-Benz 300 SL-restaurateurs ter wereld. Autovisie-journalist Werner Budding ging bij hem op bezoek.


zaterdag 19 augustus 2017

Komt de Dino Ferrari terug ?

Ferrari intern niet eens over terugkeer Dino

 Al enige jaren vangen we geruchten op over de terugkeer van de modelnaam Dino bij Ferrari. Het hogere management lijkt over de komst van een nieuwe Dino in tweestrijd te verkeren.

Dat schrijft Automotive News op basis van door niemand minder dan CEO Sergio Marchionne gedane uitspraken. Volgens Marchionne is niet iedereen bij Ferrari het over de terugkeer van de Dino eens. Geheel volgens traditie zou de modelnaam namelijk worden gebruikt voor een nieuw bereikbaarder model aan de onderzijde van het Ferrari-gamma.

 Ferrari zou vrezen voor de reputatie van het merk als het een 'te goedkoop' model toevoegt aan de familie. Marchionne zou zich op zijn beurt afvragen of het toevoegen van een nieuw, kleiner en goedkoper model om een jongere kopersgroep aan te spreken wel nodig is. 

Een groot deel van Ferrari-kopers in Azië zou namelijk al "zeer jong" zijn. Wel zou de nieuweling Ferrari kunnen helpen om jaarlijks meer dan 10.000 auto's te verkopen. 
Een SUV   van Ferrari, waarover laatst mondjesmaat iets over bekend werd, zou daar natuurlijk ook fors aan kunnen bijdragen.



De Dino - de naam is een eerbetoon aan Dino Ferrari, de vroeg overleden zoon van Enzo Ferrari - werd tussen 1968 en 1976 verkocht en moest het zonder Ferrari-badges stellen. Mocht de Dino daadwerkelijk terugkeren, dan hoef je als consument geen echt lage vanafprijs te verwachten. Naar verluidt zou de auto minimaal 150.000 euro moeten gaan kosten.
Ferrari of Dino ?  ↓
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/ferrari-of-fiat-dino-spider-coupe-video.html

dinsdag 15 augustus 2017

Jaguar Geschiedenis (VideoFilm)

Vijf jaar later werd de overstap gemaakt naar carrosseriebouw, omdat met de opbouw van een aluminium carrosserie op het bestaande chassis van de Austin Seven een grote order werd binnengesleept. Een en ander nam zo'n vlucht dat William Lyons besloot zijn bedrijf meer centraal te vestigen, en in 1928 verhuisde SS naar het Engelse Coventry. Met een compleet nieuwe lijn van sedans en sportwagens deed in 1935 de naam 'Jaguar' voor het eerst zijn intrede. Voor Jaguar betekende deze periode ook de aanvang in de autosport. 



 Zo werd in 1936 de RAC Rally gewonnen door een SS 100. Gedurende de Tweede Wereldoorlog lag Coventry hevig onder vuur, en het zou dan ook tot 1948 duren voordat een nieuw voertuig geïntroduceerd werd. Deze Jaguar Mk V zou een belangrijke rol spelen in de wederopbouw van het merk. Ten behoeve van een ruimere productiecapaciteit werd in 1960 Daimler ingelijfd in de firma.

Na tal van successen in de autosport met de Jaguar C-type en Jaguar D-type stelde Jaguar in 1961 de Jaguar E-type voor, een model dat in 1966 navolging vond met een ruim 25 cm langere 2+2 versie. In 1988, drie jaar na het overlijden van William Lyons, won Jaguar met de Jaguar XJR-9LM de 24 uur van Le Mans met aan het stuur onder anderen de Nederlander Jan Lammers. 

DE MOOISTE JAGUARS
http://janwib.blogspot.nl/2013/10/de-mooiste-jaguars-video-xj-220.html