CLASSICSNL is dé nieuwe beurs voor klassieke automobielen. Hier vindt u een ruim aanbod klassieke auto’s en toebehoren onder één dak. Een Nederlandse beurs met internationale uitstraling en allure.
De nadruk ligt bij CLASSICSNL op klassiekers die zich in een staat bevinden vanaf goed tot concoursstaat. Klassiekers van uiteenlopende merken en in verschillende prijsklassen van uiterst zeldzaam tot populair.
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !
Ex-General Motors topman John DeLorean vervult een droom met zijn eigen, gelijknamige sportwagenmerk. Op de Salon van Genève kunnen we in 1981 het resultaat bewonderen. De carrosserie van de DMC12 is getekend door Giugiaro en valt enorm op doordat hij uit ongelakt (!) roestvrijstaal is opgetrokken.
Ook de vleugeldeuren baren opzien.
Onder het naakte staal vinden we een ruggengraatchassis, net als bij de Lotus Elan. Niet verwonderlijk, want Mister Lotus – Colin Chapman – tekent voor het technische gedeelte van de DeLorean. In het achteronder ligt de bekende 2,8-liter V6 met 141 pk die ook door Renault, Peugeot en Volvo in de grotere modellen wordt gebruikt.
De DMC12 moet rechtstreeks concurreren met de Chevrolet Corvette.
Met overheidssteun (in het kader van de werkverschaffing) wordt een nieuwe fabriek gebouwd in het Noord-Ierse West-Belfast, waar per jaar enkele tienduizenden exemplaren van de DMC12 van de band moeten gaan lopen. Zover zal het helaas nooit komen, want door een aantal factoren komt de fabriek in de problemen: zo is de vraag mede door de te zwakke motor slechts matig; de kosten stijgen onvoorzien en de wisselkoersen pakken ongunstig uit.
DeLorean klopt vergeefs aan bij de Britse overheid voor financiële steun. Tot overmaat van ramp wordt hij in 1982 door de FBI beschuldigd van drugssmokkel, waarvan hij overigens wordt vrijgesproken. Zijn naam is echter geruïneerd; de fabriek vraagt faillissement aan. Tot en met 1982 worden ongeveer 9.200 DMC12’s gebouwd.
Technische gegevens DeLorean DMC12
Type -
Bouwjaren 1981-1982
Bouwwijze 6 cil., V
Cilinderinhoud 2849 cc
Brandstof benzine
Aandrijving achter
Vermogen 141 pk/5500 tpm
Koppel -
Lengte 427 cm
Breedte 185 cm
Hoogte 117 cm
Wielbasis -
Massa 1244 kg
Topsnelheid 209 km/h
Acceleratie 8,6 s
Prijs -
Productieaantal 9.200
The Grand Tour, het nieuwe programma van Top Gear-heldenJeremy Clarkson, Richard Hammond en James May, borduurt voort op het concept waarmee de heren zo groot zijn geworden. Wie daar nog aan twijfelde, wordt door deze trailer terechtgewezen.
'Challenges' met oude auto's (we spotten drie Maserati's), racen op bizarre locaties met de meest exotische hypercars van het moment, explosies, verre reizen en zelfs een studio vol publiek: het komt allemaal terug in The Grand Tour.
Wel is duidelijk dat het concept dat groot is geworden bij de BBC wordt overgoten met een Amazon-sausje. Het filmwerk lijkt afgaande op deze trailer van een zo mogelijk nóg hoger niveau en het is meteen duidelijk dat geld niet de minste rol lijkt te spelen bij de producties van de drie Britse auto-grootheden. Als vanouds weten de heren deze top producties toch nog van een vermakelijk laagje ogenschijnlijk amateurisme te voorzien. Omschrijven is echter feitelijk zinloos: oordeel zelf !
“De mooiste dag van het jaar”
“Leg je hand op een hete kachel en een minuut lijkt wel een uur. Wees samen met die speciale vrouw en een uur lijkt wel een minuut. Dat is relativiteit”: zo vertelde de van oorsprong Duitse wetenschapper en bedenker van de relativiteitstheorie Einstein ooit. Waarmee hij maar wil zeggen dat de tijd vliegt als je gein hebt. Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !
Dat de tijd vliegt is wel duidelijk, want het was weer tijd voor Oldtimerdag Appelscha. Een vleugje van deze vervlogen tijd kon u proeven in Appelscha, want dan werd daar alweer voor de tiende keer de Oldtimerdag georganiseerd
Tijdens deze dag waren vaak na jarenlange restauratie, diverse oude vrachtwagens, bussen, fietsen, tractoren, motoren, auto’s, solexen, legervoertuigen,caravans, campers, fietsen, brommers en stationair draaiende motoren van het bouwjaar 1900 tot 1987, weer in volle glorie te bewonderen. Sommige met complete lading, anderen weer met bestuurders in bij die tijd passende kleding, weer anderen met eigenaren die, aan de hand van foto’s, leuke verhalen kunnen vertellen over hun voertuig.
De meeste mensen zullen deze fraaie, maar onopvallende grijze ‘zaken-Estate’ geen blik waardig keuren. Ten onrechte, want de Saab 9-5 SportCombi behoort tot de zeldzaamste auto’s ter wereld.
27. Zoveel exemplaren van dit type zijn er. Niet in Nederland, maar wereldwijd.
De extra ruime vijfdeursversie van Saabs laatste 9-5 stond namelijk nog niet bij de dealer toen het merk in 2012 op de fles ging, dus een handjevol voorserie-auto's is het enige wat we ooit van de auto hebben gezien. De History van SAAB v.a 1937 ↓ https://janwib.blogspot.nl/2011/12/oldtimer-geschiedenis-van-saab-1937.html
Deze 9-5 is overigens niet het enige verse model dat zijn
leven voortijdig moest beëindigen. Voor SUV 9-4X geldt vrijwel hetzelfde. Die auto schitterde eerder dit jaar in deze rubriek.
Zo'n 9-5 gekentekend en wel op de openbare weg tegenkomen, mag dus gerust een unicum worden genoemd.
Het blijkt in dit geval bovendien om het subtopmodel met 220 pk sterke 2.0T-motor te gaan. Die is volgens de RDW gekoppeld aan een handbak, wat extra bijzonder is als je bedenkt dat het om een Amerikaans uitgevoerde auto gaat.