Powered By Blogger

zondag 22 juni 2014

Matra Museum van de eerste MPV ter wereld (Video)






Matra als bedenker van de Renault Espace
Wij waren op bezoek bij het Matra Museum de space automobiles Matra is een klein maar bijzonder automuseum in Romorantin, zo'n tweehonderd kilometer onder Parijs.

Het museum besteedt aandacht aan de talloze studie- en productiemodellen van Matra. Eén daarvan is in grote getale gemaakt en bij iedereen bekend, zij het onder een andere naam, de Renault Espace waarvan er tot nu toe 700.000 van zijn gemaakt !

 
 
Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !
 



  
 



 


De Sologne is de streek van de Renault Espace. Niet dat er hier bovenmatig veel kinderrijke gezinnen wonen. Evenmin torenen de inkomens hoog boven het Franse gemiddelde uit, al zie je op één dag meer Espaces rijden dan bij ons in een hele week. Nee, de Sologne is Espacegebied omdat de auto hier is bedacht, ontwikkeld en wordt gebouwd. Want sinds jaar en dag mag dan wel het Renaultvignet op de neus staan, de Espace is een product van Matra.


De fabriek staat in het stadje Romorantin, dienstverlenend middelpunt van de streek. Sinds het voorjaar van 2000 brengt hier een goed verzorgd museum de verbintenis van Matra met de automobielbouw in beeld. Met een knipoog naar de huidige inkomstenbron heeft deze nieuwe plek voor de historische terugblik de naam gekregen Espace automobiles Matra.

De Historie van de Matra ↓
http://www.paul-wouters.nl/matra.htm




Sportwagens Matra wordt in 1963 sportwagenfabrikant door de overname van de boedel van René Bonnet. Hij maakte kleine sportwagens met een kunststof koetswerk (door Matra geleverd) op basis van Panhard- en Renaulttechniek. De liefhebbersschare voor dergelijke wagens was echter klein. Bonnet slaagde er niet in bedrijfsmatig het hoofd boven water te houden. Ook na overname door Matra blijven deze auto's een zeldzame verschijning. In vijf jaar tijd worden er 1500 geproduceerd. De prijs is hoog, te hoog. In ons land werd ruim dertig jaar geleden de Djet aangeboden voor een bedrag waarvoor je bijvoorbeeld ook een Alfa Giulia Sprint kon kopen. Voor de sportwagenliefhebber was de keus dan snel gemaakt !  


Om het imago van het bedrijf in gunstige zin te beïnvloeden, besluit de directie om in de auto racerij te gaan.




  Zo kan de technolo­gische kennis en kunde van de onderneming op een positieve wijze over het voetlicht worden gebracht. Het werkt. Met name op het racecircuit van Le Mans wordt de naam van Matra (een afkorting van Mecanique Aviation Traction) verbonden met succesverhalen.





 





De vele in het Franse raceblauw getooide racewagens in het museum zijn de getuigen van de behaalde eer en roem. Het gaat trouwens niet alleen om stille getuigen… In een speciale zijzaal wordt de bezoeker ondergedompeld in een mix van snerpende en ronkende klanken die passen bij de daar opgestelde racemotoren. Motormuziek noemen ze het zelf.



donderdag 19 juni 2014

Een schitterende stad tussen wijn en water

Auxerre Tussen wijn en water
 De kronkelige straatjes van Auxerre en haar rijke erfgoed maken van de hoofdstad van Basse-Bourgogne een boeiende stad van kunst en geschiedenis.

Onderweg naar Auxerre kwamen we door het mooie plaatsje Moneteau op de achtergrond het gemeente huis.






Foto's Jan Wibbelink.

Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !


Op enkele kilometers van de wijngaarden van Chablis is Auxerre een bestemming om onbeperkt te verkennen en te proeven... Bourgondië in beeld.







Sinds de 1ste eeuw profiteerde Auxerre van de rivierhandel. In de middeleeuwen zorgde de beroemdheid van bisschop Saint-Germain voor de bloei van de bedevaarten. •· De kathedraal St-Etienne is opgetrokken op een plek met meerdere gebouwen uit de romaanse tijd.



De crypte van de abdij St-Germain herbergt enkele van de oudste muurschilderingen van Frankrijk. Aankomst via de rivier Sinds de 1ste eeuw profiteerde Auxerre van de rivierhandel. In de middeleeuwen zorgde de beroemdheid van bisschop Saint-Germain voor de bloei van de bedevaarten.



 De schipperswijk Quartier de la Marine heeft haar slingerende weggetjes en vakwerkhuizen weten te bewaren. Het oude Auxerre met autovrije straten ligt rondom de Tour de l'Horloge.

Dicht bij deze klokkentoren staat het huis van de beroemde gerechtsdeurwaarder die in kinderrijmpjes bekend is onder de naam Cadet Roussel. De kathedraal met gotisch hoofdeinde ligt harmonieus op de oever van de Yonne. Verspreid over de stad getuigen talrijke gebouwen van verschillende architectuurstijlen uit de middeleeuwen, renaissance en art deco.

De Haut-Saone in Frankrijk een prachtige natuur ↓

http://janwib.blogspot.fr/2014/06/frankrijk-de-haut-saone-een-prachtige.html

zondag 15 juni 2014

Plombiêre een bijzonder plaatsje in de Vogezen




Plombiêre een schitterend plaatsje in een groene oase


Plombières-Dorp is een bijzondere plaats met maar 1.400 inwoners en is zoals een nestje in het groene, langs de kronkelende Geul.
De huizen zijn er tegen de bergen aan gebouwd. 
Het was echt de moeite waard om er een bezoek te brengen.




Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !



De overblijfsels en de ovens van de vroegere lood- en zinkmijnen van einde 1922, worden als natuurreservaat beschermd, dat is typische galmeiflora en een uitzondering in Europa.









 De achthoekige neo-byzantijnse kerk.
Een kunstwerk van elegantie waarin de lichtverdeling opvalt door een juiste verdeling van de talrijke ramen. 
De prachtige wandelwegen naar de heuvels van Braesberg, Boffereth en Belle-Vue.
De culturele, folkloristische en sportverenigingen zijn bekend zijn tot over de grenzen.Plombières is door de gemeentefusie gepromoveerd tot hoofdgemeente en is een prachtige groene oase.

De Haute-Saone een waar paradijs ↓
http://janwib.blogspot.fr/2014/06/frankrijk-de-haut-saone-een-prachtige.html

zaterdag 7 juni 2014

Frankrijk de Haut-Saone een prachtige natuur !




Haute-Saone een waar paradijs


Tussen het massief van de noordelijke Vogezen en het Jura gebergte in het zuiden, ligt het Haute-Saone gebied, één van de meest beboste streken van Frankrijk.

Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !




St-Loup 








De vele rivieren zijn een waar paradijs voor liefhebbers van de watersport en de meertjes, omringt door het vele groen, stralen frisheid uit.






 



 Notre Dame de Droiteval










Notre Dame de la Source 

Een bijzondere oldtimerbeurs in Essen Duitsland

http://janwib.blogspot.fr/2014/04/oldtimerbeurs-techno-classica-essen.html

donderdag 5 juni 2014

Mille Miglia neprijders, zo doen ze dat !


De nep-deelnemers in hun D-Type replica


De Mille Miglia is een bijna mythische race, maar niet iedereen neemt het even nauw met de tradities van deze Italiaanse klassieker. 



Gaat je hart sneller kloppen van klassieke auto’s, dan kun je simpelweg niet om de Mille Miglia heen. 
Want zeg nou zelf: waar komen historische auto’s beter tot hun recht dan op Italiaanse wegen, dwars door Italiaanse dorpjes en landschappen? 




Het evenement is in de kern natuurlijk een wedstrijd, maar brengt bij de deelnemers en de toeschouwers vooral de passie vooral het moois uit het verleden naar boven. Helaas blijkt niet iedereen de magie van de Mille Miglia te begrijpen. Sterker nog: hoe sommige types de race benaderen, komt heel dicht in de buurt van heiligschennis. Het zou goed kunnen dat twee Nederlandse ‘liefhebbers’ langzaam nattigheid voelen, of niet Ot Jolema en Jack Vrolijk? De nep-deelnemers in hun D-Type replica



Deze twee heren stonden niet ingeschreven als deelnemer voor de editie van 2014, maar vonden het kennelijk geen probleem om stiekem mee te rijden met hun Jaguar D-Type. Een replica, om het nog net een beetje erger te maken. 
Hoe ? 




Het tweetal reed rond met een vals startnummer (453) en vrijwel dezelfde bestickering als de echte deelnemers, waarmee ze volgens onze tipgever zelfs het podium opreden. Rest ons slechts een vraag. Heren, wat bezielde jullie: als nep-deelnemer met een replica de Mille Miglia rijden ! ?