Powered By Blogger

donderdag 19 december 2013

Austin Healey prachtige sportwagen (video)



Austin Healey een enorme verkoophit


 Nadat coureur Donald Healey een contract had getekend met Austin om samen een sportwagen te gaan bouwen, was de Austin-Healey 100 in 1954 een feit. Deze oerversie van wat een enorme verkoophit zou worden, kwam nog met een 2.660 cc viercilinder motor, maar een zescilinder was er al vanaf 1956: de 100/6.



 Nog eens drie jaar later verscheen de Austin-Healey 3000, die dankzij zijn nieuwe zescilinder lijnmotor met een inhoud van bijna drie liter (2912 cc) al snel de bijnaam ‘Big Healey’ kreeg. Het vermogen was 124 pk waarmee de top rond de 185 km/h lag, maar stevig opgevoerde fabrieksauto’s werden al snel ingezet in races en – vooral – rallys. In die tak van sport wisten de grote Healeys binnen korte tijd een enorme reputatie op te bouwen.








De auto kwam met schijfremmen rondom en desgewenst een piepklein bankje achterin. Op de optielijst vond je verder onder andere nog een overdrive, een kachel, een gelamineerde voorruit, tweekleurige lak en een hardtop.

 

vrijdag 13 december 2013

TVR Sagaris



TVR extreme auto’s


 Extreme auto’s, daar zijn ze bij TVR dol op. Deze Sagaris werd op een Britse autoshow onthult en slaat wat dat betreft alles. De Tagaris is gebaseerd op de T350, maar heeft een grotere spoorbreedte. De zes-in-lijn van de Tuscan S zorgt voor de aandrijving, dus dat betekent 400 pk! Prestatiecijfers worden niet gegeven, maar de Tuscan S haalt er ruim 310 km/h mee en accelereert van 0 naar 100 km/h in 4 seconden. In het interieur past TVR koolstofvezel materiaal toe.




De producten van TVR zijn stuk voor stuk zulke knotsgekke creaties.



Niet lang voordat het merk mij ontviel was er echter één model dat absoluut de kroon spande: de Sagaris.




De Sagaris is een afgeleide van de in 2002 geïntroduceerde T350C. TVR was echter niet van plan mensen de kans te geven de twee door elkaar te halen: het model werd voorzien van inkepingen in neus, dak en achterwerk die eruit zagen alsof ze met een enorme hakbijl waren aangebracht.
Een agressieve voorbumper, kwaad loerende koplampen, zwarte achterlichten en een bizar uitlaatsysteem maakten het feest compleet

donderdag 5 december 2013

De grootste truck's ter wereld ! (Videofilm)

 Bakbeest uit Wit-Rusland

 Dit enorme bakbeest uit Wit-Rusland is niet alleen heel groot en zwaar, maar beschikt ook over twee(!) V16 turbodieselmotoren die ieder een inhoud hebben van 65 liter. Elke motor heeft een vermogen van 2.300 pk/9.313 Nm en in totaal heeft deze BelAZ 75710 kiepwagen dus 32 cilinders, 4.600 pk, 18.616 Nm en een motorinhoud van 130 liter. Hoe hard je daarmee kan rijden?



De topsnelheid ligt volgens de fabrikant op 64 km/u en dat is te behalen als hij volledig beladen is. Leeg weegt deze kiepwagen 360 ton en er kan 496 ton aan vracht vervoerd worden. Best bizar dat zo’n enorm gevaarte van bijna 1.000 ton in staat is om een snelheid van 64 km/u te halen.

 

zaterdag 30 november 2013

Russische auto's in Nederland (Video)





 Importeur voor de Russische auto’s in Borculo Nederland

 1962 duikt er een nieuwe importeur op voor de Russische auto's in Nederland: N.V. Automobiel Maatschappij "Caland". De nieuwe importeur is gevestigd in Borculo. 



Nieuw is ook dat de auto's niet meer rechtstreeks uit de Sovjet Unie komen. Alle in Nederland geleverde auto komen vanaf dat moment via België naar Nederland. In België is in 1959 de assemblage van de Moskvitch en Volga begonnen bij de firma Sobimpex in Antwerpen.


www.volga.nl



Het bijzondere aan de Belgische Moskvitch en Volga modellen is dat de auto's ook leverbaar zijn met een Perkins dieselmotor, die in Antwerpen in de auto's worden ingebouwd, de dieselmotor wordt vanaf 1962 ook in de Volga ingebouwd. 




De Moskvitch heet op de Nederlandse markt vanaf dat moment net als in België "Scaldia" (Latijns voor Schelde). 




Al tijdens de eerste vijf maanden dat de Volga met dieselmotor te koop is in België, neemt hij 20% van alle verkochte auto's met dieselmotor voor zijn rekening.







zondag 24 november 2013

Crash proefritje Ferrari


Opa dacht indruk te maken op zijn kleinzoon


Met dank voor de tip aan Peter Wibbelink.Opa dacht indruk te maken op zijn kleinzoon door hem mee te nemen voor een Breukeleveens proefritje in een Ferrari F12Berlinetta. Dit wordt zeker een dag die de kleine nooit meer zal vergeten.






Wie anders altijd in een Suzuki Wagon R+, Citroën Berlingo, Toyota Yaris of Opel Agila rijdt, kan wel eens verrast worden door de 740 pk die uit de 6,3 liter V12 van een Ferrari F12Berlinetta komt zetten. Opa raakte vanmiddag de macht over het stuur kwijt, waarna de auto ondersteboven in een greppel tegen een boom tot stilstand kwam. Kudos voor de veiligheid van de wagen. Beide inzittenden waren ongedeerd en konden zelfstandig uit het wrak klauteren. De Ferrari is total loss en werd met een kraanwagen weggesleept.