Powered By Blogger

woensdag 7 augustus 2013

Komt TRABANT terug ?


Trabantbouwer Sachsenring wil doorstart maken !

De in surseance verkerende voormalige Trabantbouwer Sachsenring wil met behulp van investeerders een doorstart maken. Het bedrijf, dat tegenwoordig auto-onderdelen maakt, werd donderdagavond door een rechtbank in het Oost-Duitse Zwickau insolvent verklaart.
De curator van Sachsenring, Joachim Exner, denkt echter dat het bedrijf een goede kans maakt op een doorstart. De klanten blijven het bedrijf trouw en er worden eerste gesprekken gevoerd met mogelijke investeerders, aldus Exner. Mogelijk kan het bedrijf in één keer worden verkocht of in delen, aldus de curator. Sachsenring had in mei om uitstel van betaling gevraagd, nadat een herstructurering niet snel genoeg kon worden afgerond.

De history van Trabant ↓












http://trabant.shocauto.com/trabant_history.htm

Het bedrijf uit Zwickau maakte tot april 1991 de bekende Trabant, maar is na een privatisering overgegaan op de productie van onderdelen. De onderneming telt circa 300 werknemers.

West-Duitsland had zijn Volkswagen - Oost-Duitsland zijn Trabant. Ook dit wagentje had immers als voornaamste doel de bevolking op een betaalbare manier van transport te voorzien, al moesten Oost-Duitsers soms jaren wachten voor ze een Trabant mochten kopen. De eerste Trabant (de P50) verscheen in 1958 en werd gebouwd in Zwickau in de fabriek die voor de oorlog Horchs maakte.
De meeste carrosseriedelen waren van Duroplast: een wel heel aparte kunststof die als hoofdbestanddelen katoenvezels en phenolhars had. Maar het is niet waar dat de hele carrosserie daarvan gemaakt was. Er is namelijk een stalen binnendeel waaraan alle Duroplast-componenten zijn bevestigd. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt met een inhoud van 594 cc (de eerste modellen hadden nog 500 cc). De Trabant 601 die in 1964 verscheen is verreweg het meest bekende model. Toen hij nieuw was, was het best een moderne auto, maar het model bleef ongekend lang, praktisch ongewijzigd, in productie en raakte al snel achterop in tegenstelling tot de auto’s uit het westen.
De 601 werd tot 1990 geleverd en in dat laatste jaar werden er nog 90.000 gebouwd met een modernere viertaktmotor uit de Volkswagen Polo. Op 1 april 1991 sloten de fabriekspoorten definitief. Tegen die tijd waren er ruim drie miljoen Trabants gebouwd. Naast de tweedeurs ‘Limousine’ was er ook een station-uitvoering (de Kombi) en een open model (de Kübel). Na de val van de muur beleefde de Trabant een korte opleving buiten voormalig Oost-Duitsland en werden ze overal naar Europa geëxporteerd.
In Nederland was overigens lange tijd een importeur van het merk. Voor 3.575 gulden leverden zij een Trabant 601 in 1965. Echte liefhebbers van deze auto moeten de film Go Trabi Go zien. Hierin staat een Trabantje centraal als onderdeel van de familie Struutz die na de val van de muur op vakantie gaan naar Italië.

donderdag 1 augustus 2013

Citroën Traction Avant 1934-1957 (Video Top-Gear)


770.000 Traction Avants gebouwd

Traction Avant betekent natuurlijk niets anders dan aandrijving voor, en dat is dan ook precies wat deze auto bij zijn introductie in 1934 bijzonder maakte.



 Voorwielaandrijving was weliswaar al veel eerder en vaker toegepast, maar Citroën was de eerste die het systeem grootschalig toepaste op een productiemodel. En ook voor de zelfdragende carrosserie ging iets soortgelijks op. Overigens heette de Citroën binnen deze serie officieel anders, want ze werden aangeduid met hun fiscale vermogen. De reeks begon bij de 7 CV (met 32 dan wel 36 pk sterke viercilinder met een inhoud van 1.628 cc), gevolgd door de 11 CV (46, 56 en 60 pk uit een 1.911 cc viercilinder) 


Het brein achter deze vooroorlogse Citroën is André Lefèbvre, die voor die tijd bij Renault werkte, terwijl de carrosserie werd getekend door Flaminio Bertoni. De ontwikkeling van de auto ging overigens niet geheel van een leien dakje, temeer omdat de Citroen-directie nogal haast had. Zo was er de automatische versnellingsbak waarmee de auto oorspronkelijk standaard zou worden uitgerust, die een bron van problemen was. Uiteindelijk werd kort voor de onthulling besloten de automaat te laten varen en werd er hals over kop een handgeschakelde driebak gemaakt. 




De auto was leverbaar als sedan met vier deuren, maar er kwamen kort na de introductie verschillende varianten. Een bredere versie bijvoorbeeld, maar ook een roadster, coupé en de langere Familiale met zes in plaats van vier zijruiten en opklapbare stoeltjes voor de kleinste kinderen.



De roadster en coupé werden na de oorlog geschrapt.
Het model werd pas in 1952 echt bijgeschaafd toen het reservewiel in plaats van op het kofferdeksel erin verdween. Ook werden de ruitenwissers verplaatst naar de onderzijde van de voorruit – daarvoor waren ze er boven gemonteerd, en werd het interieur gemoderniseerd.




Binnen kort een verslag met foto's van deze bijzondere oldtimer dagen in Duitsland ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/01/super-oldtimer-evenement-in-duitsland.html

Weer twee jaar later, in april 1954, zette Citroen de eerste stap naar een hydropneumatisch veersysteem op de 15 CV – een systeem waarmee het merk later beroemd werd. Naast de fabriek in Parijs, werden Traction Avants ook in het Belgische Vorst en het Engelse Slough gebouwd. In de zomer van 1957 viel het doek voor het model. Tegen die tijd waren er ruim 770.000 Traction Avants gebouwd.

maandag 22 juli 2013

Oldtimertreffen Bad-Bentheim (Video)


Oldtimerdag
 in Bad Bentheim
BAD-BENTHEIM - In Bad Bentheim werd op zondag 14 juli voor de 24e keer de internationale oldtimerdag gehouden. 
Foto's: Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor nog een grotere afbeelding !

 






Volgens de organisatoren waren er meer dan 300 oldtimers die aan het evenement hebben deelgenomen. Met het chroom en het leer mooi glanzend gepoetst.







Ook dit jaar was een bezoek aan de oldtimerdag in Bad Bentheim zeker de
moeite waard. ↓

Foto's : Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto,s voor nog een grotere afbeelding !

Naast de edele modellen en Ford T-modellen waren er ook brandweerauto’s en motoren te bewonderen. Liefhebbers van Engelse en Italiaanse sportauto’s konden hun hart ophalen. Naast de merken Jaguar, Triumph en MG werden er ook oldtimers getoont van Fiat, Dino, Horch, Mercedes Pagoden.








Vanaf 10.00 uur konden de oldtimers naar het Kurpark en een mooi plekje zoeken waarna de liefhebber ze kon bewonderen.







 








Tijdens het evenement was er live muziek en zorgen barbequestands voor de inwendige mens.
Rondrit
Rond 13.30 uur maakten de oldtimers een rondrit richting Nordhorn, Nederland en weer terug naar Bad Bentheim. Na de rondrit waren de voertuigen dan weer te bekijken. De gastronomie van het Kurhaus Hotel zorgt voor een onderhoudzaam programma en voor de inwendige mens w dt gezorgd in het café en in de Biergarten



dinsdag 16 juli 2013

22 miljoen voor Mercedes Silver Arrow (Videofilm)

Ruim 22 miljoen euro betaald voor Silver Arrow

Met dank aan Peter Wibbelink voor de tip.
Het was een veilingrecord, afgelopen weekend bij Bonhams in Goodwood: omgerekend ruim 22 miljoen euro werd er betaald voor een Silver Arrow, de Mercedes-Benz W196.
En wij weten door wie...




Juist ook vanwege het unieke 'hamerstuk', de in de vijftiger jaren Grand Prix-winnende Mercedes-Benz W196, puilde de veilingzaal in Goodwood werkelijk uit met belangstellenden. En dat bleken niet louter nieuwsgierigen, want er werd behoorlijk snel en veel geboden op de bijzondere Silver Arrow - ook online en via telefoonlijnen.



De unieke sportauto - die ter veiling werd aangeboden door de Emir van Qatar - werd in 1954 bestuurd door de legendarische Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio. Hij won er onder meer de Duitse en Zwitserse Grand Prix mee. En voor de liefhebbers: het chassisnummer is 00006/54, voorzien van 2,5 liter acht-in-lijn.



Onlangs was in het Louwman Museum nog een indrukwekkende expositie te zien van Silver Arrows of zo u wilt, Silberpfeilen.↓

http://louwmanmuseum.nl/

Ah fijn, nog nooit dus bracht een auto op een veiling 19,6 miljoen Britse Ponden op (ruim 22 miljoen euro), een recordbedrag dus, en dat ook nog eens tijdens het twintigste, dus jubilerende Festival of Speed. Wie dat er voor over had? Primeurtje! De veilingmeester mocht de naam van mode-ontwerper Ralph Lauren noteren.



Verslag van oldtimerrit door de Hof van Twente ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/04/oldtimerrit-door-de-hof-van-twente.html

zondag 30 juni 2013

4,8 miljoen kilometer in één VOLVO (videofilm)


Man rijdt 4,8 miljoen kilometer in één Volvo
Met dank aan Cor Jansen voor de tip !
De Amerikaan Irv Gordon staat op het punt een wereldrecord te vestigen met zijn Volvo P1800 uit 1966.












800.000 kilometer woon-werkverkeer
Gordon kocht zijn Volvo in 1966 op een vrijdag en was volgens eigen zeggen op slag verliefd. Hij heeft er het hele weekend mee gereden en bracht de auto ’s maandags terug naar de dealer voor de 1.500 mijl onderhoudsbeurt.
In de volgende tien jaar kwam daar 800.000 kilometer bij door een dagelijkse woon-/werkafstand van 200 kilometer. Eén van de redenen voor de extreme betrouwbaarheid en lange levensduur van de Volvo is volgens Gordon niet alleen het feit dat het een Volvo betreft, maar ook een strak serviceschema dat voor zeker vijftien jaar bij dealer is uitgevoerd waar hij de auto gekocht heeft.
Levensreis.

Volvo Cars of North America heeft een campagne rond de ongekende prestatie opgezet en nodigt mensen uit om de ‘levensreis’ met hun auto openbaar te maken. Gordon rijdt gestaag door met zijn klassieker en hoopt het record te breken op het moment dat hij in Alaska is.
“Het gaat niet om het bereiken van driemiljoen mijl, maar om de ritten waarmee ik de driemiljoen mijl bereikt heb.” Met deze woorden laat de P1800 veteraan weten van iedere kilometer genoten te hebben. De 73-jarige voormalig natuurkundeleraar uit Long Island hoopt tijdens zijn reis mensen enthousiast te maken voor het reizen per auto, want ‘de beste manier om Amerika te verkennen is per auto,’ zo zegt hij en sluit af met de woorden: ‘Het maakt niet hoeveel wegen ik gereden heb, er is er altijd een waar ik nog niet geweest ben. Dat maakt het zo leuk.”


De Zweden verrasten de wereld in 1961 met een fraai gelijnde Volvo coupé, de P1800. De carrosserie is getekend door het Italiaanse designhuis Frua. De productie is gedurende de eerste jaren een verhaal apart: het stalen koetswerk wordt in Schotland gebouwd, waarna het naar de Britse autofabrikant Jensen wordt vervoerd. Deze assembleert de auto vervolgens met de uit Zweden aangeleverde onderdelen. Omdat de kwaliteit nogal te wensen overlaat, hevelt Volvo de productie in 1964 over naar Zweden. De ‘P’ verdwijnt daarmee uit de type-aanduiding. Ervoor in de plaats komt een ‘S’, wat staat voor Sverige (Zweden).
Onder de gestrekte motorkap ligt in het begin een 1,8-liter viercilinder met dubbele carburateurs en 100 pk. In 1968 wordt de motor vergroot tot 2,0 liter; het vermogen van de 1800 S stijgt daardoor tot 115 pk. Een jaar later krijgt de tweeliter elektronische benzine-injectie, wat een vermogensstijging tot 125 pk ten gevolge heeft; de type-aanduiding wordt gewijzigd in 1800 E(lectronic). Eind jaren zestig begint de 1800 toch wat gedateerd aan te doen en is eigenlijk een nieuw model nodig.




Omdat Volvo’s budget niet ruim genoeg is voor een geheel nieuw model, besluit men tot een ingrijpende ‘verbouwing’: de 1800 coupé wordt in 1971 getransformeerd in een soort ‘shooting brake’, met een naar achteren doorgetrokken daklijn en grote, glazen achterklep. Daardoor kan de auto als 1800 ES (Electronic Special) nog een tijdje mee tot in juni 1973 het doek valt voor de vlotte Volvo. Een directe opvolger is er niet. De 262 Coupé van Bertone verschijnt pas jaren later. Er worden van 1961 tot en met 1973 39.414 1800 P, S en E modellen gebouwd en 8.077 1800 ES’en.

Technische gegevens Volvo 1800

Type P1800 / 1800 S 1800 ES
Bouwjaren 1961-1968 1971-1973
Bouwwijze 4 cil., lijn 4 cil., lijn
Cilinderinhoud 1780 cc 1986 cc
Brandstof benzine benzine
Aandrijving achter achter
Vermogen 100 pk/6000 tpm 125 pk/6000 tpm
Koppel - -
Lengte 440 cm 438 cm
Breedte 170 cm 170 cm
Hoogte 128 cm 128 cm
Wielbasis 245 cm 245 cm
Massa 1111 kg 1160 kg
Topsnelheid 175 km/h 185 km/h
Acceleratie - -
Prijs - -
Productieaantal - 8077

Prachtige oldtimerrit, dit moet je gezien hebben !    ↓ ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/01/super-oldtimer-evenement-in-duitsland.html