Powered By Blogger

zondag 3 februari 2013

oldtimerbeurs Autotron 2013

File voor Oldtimerbeurs in Autotron

In de file voor de Oldtimerbeurs in het Autotron. ROSMALEN - Grote drukte zaterdagochtend op de A59 bij de afslag Kruisstraat. Veel bezoekers voor de Oldtimerbeurs in het Autotron hadden besloten zaterdag al vroeg te komen en dat leidde tot een flinke file. 

 Foto's Jan Wibbelink

Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


Bij de afslag Autotron en de oprit naar het evenemententerrein stond het lange tijd stil. In de file zelf waren ook verschillende oldtimers te ontdekken.


Dit weekend was er in het Autotron een beurs voor oldtimers, bromfietsen en een airbrushshow. Bezoekers kwamen met name voor oude motoren en oude bromfietsen. Daar werden ook onderdelen van verkocht.







Koninklijke attributen op oldtimerbeurs Autotron
ROSMALEN - De tweedaagse oldtimerbeurs in het Autotron in Rosmalen kende ook een aantal koninklijke accenten.
Een handelaar in oldtimers bood een Marcury Park-Lane Convertible te koop aan uit 1968. Op een foto die op de voorruit is geplakt is prins Bernhard achter het stuur te zien, met in de open auto koningin Juliana, prinses Beatrix en prins Willem-Alexander. Of er door de op handen zijn troonswisseling meer belangstelling voor de auto is, is niet duidelijk. Ook de prijs is nog nader overeen te komen.





In een andere hal was een Extra Speciale Autoshow met fraaie oldtimers en koetsen die onder meer gebruikt zijn bij filmopnames, is onder meer de originele kroningsmantel van Beatrix was te zien.

























zaterdag 26 januari 2013

Twee oldtimers, één auto (Videofilm)


De geschiedenis van Pacard


Voorgeschiedenis

In 1898 kocht ingenieur James Packard een Winton. Het was een van de eerste in de VS gebouwde en verkochte auto's. Alexander Winton, die hem had gebouwd, maakte over het algemeen goede auto's, maar deze ging op de eerste rit al stuk. James Packard kon hier niet om lachen en ging terug naar Alexander Winton met wie hij in een hoog oplopende ruzie belandde. Uiteindelijk daagde Winton Packard uit om zelf een betere auto te bouwen. Packard ging direct aan het werk.




Het begin
In 1899 richtte James Packard samen met zijn broer William Packard de Ohio Automobile Company op in hun woonplaats Warren (Ohio). Ook hun eerste model, een één-cilinder, werd dat jaar gelanceerd. De broers wilden betrouwbare voertuigen van hoge kwaliteit bouwen en bewezen die betrouwbaarheid ook in uithoudingstesten. Het merk kende steeds meer navolging tot in het buitenland waar Packards zelfs gekocht werden door staatshoofden.





Intussen richtte Packard zich vooral op grote, luxueuze en peperdure limousines. Packard werd die dagen bij de drie P's van de VS gerekend. De andere twee waren Pierce-Arrow en Peerless. Packard kende een groot succes en produceerde in de jaren 1910 en -1920 veel meer auto's dan bijvoorbeeld Cadillac.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog begon Packard ook motoren voor schepen en vliegtuigen te bouwen.







De Grote Depressie

In de jaren 1930 veranderde alles. Door de Grote Depressie die volgde op de beurskrach van 1929 was de vraag naar luxe-auto's drastisch verminderd en werd de concurrentie in het segment heviger dan ooit tevoren. Op dat moment bouwde Packard V12-motoren in haar topmodellen. Toen Cadillac haar V16 introduceerde verkocht die beter dan Packards V12. Daarbij had Packard geen moederconcern dat haar eventuele verliezen kon compenseren. Cadillac had daarvoor General Motors en Lincoln had Ford.







Het einde
In 1958 was het gedaan met Packard. In 1962 werd Packard ook weer uit de bedrijfsnaam geschrapt die daarop terug Studebaker Corporation luidde. Dat bedrijf ging in 1958 een overeenkomst aan met het Duitse Daimler-Benz om hun voertuigen zij aan zij te verkopen. Studebaker wilde ook een overeenkomst sluiten met het Franse Facel Vega om diens Facel Vega Excellence in de VS te verkopen onder de merknaam Packard, maar dit werd door de Duitsers tegengehouden. In 1966 ging Studebaker, nadat het al wasuitgeweken naar Canada, failliet.



Het nieuwe Packard

In 2000 werd een nieuw bedrijf opgericht dat Packard Motor Car Company heet en dat de merknaam Packard registreerde. Momenteel heeft het één prototype gebouwd van een luxewagen met een 8,6 l V12-motor. Die wordt op evenementen tentoongesteld. Er bestaan plannen om hem in productie te brengen.




Kijk ook even naar de Bugatti's bij  De Pot  in Markelo.
→ http://janwib.blogspot.com/2012/04/bugattis-bij-de-pot-in-markelo.html

zondag 13 januari 2013

De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeld (Video)







FERRARI  F50  TECHNIEK

Tijd voor een dosis Autotechniek. We duiken de werkplaats van een supercarhandelaar in en zien hoe een
F50, de F1-auto voor op straat die het F40-stokje overnam, langzaam ontleed wordt. Met dank aan Peter Wibbelink.



De auto die bij zijn introductie in ’95 een Nederlands prijskaartje van 1.203.595 gulden kreeg werd direct het summum van Ferrari’s kunnen. Qua topsnelheid had hij alleen de McLaren F1 boven zich te dulden, maar zelden ging er zoveel F1-techniek de straat op. Neem het 4,7-liter V12 motorblok (530 pk & 470 Nm), wat een afgeleide was van de 3.5 V12 uit de F1-auto waarmee Ferrari in 1992 aan de startlijn van Grands Prix verscheen.




Gekoppeld aan een zes versnellingen tellende handbak die letterlijk verweven is met het subframe. Wil je vervolgens ergens bij komen, om bijvoorbeeld de koppeling te vervangen, dan zul je de F50 moeten tweeëndelen. Het duurt even. Ongetwijfeld. Maar je creëert een zee aan ruimte. Een walhalla voor elke autotechnicus met rugpijn na een koppelings/versnellingsbak-wissel.




Deze foto’s van de New Yorkse garage UniversalAutosports laten hoe een Ferrari F50 er vervolgens bijligt. Opengewerkt en met zicht op het hart en de aderen van de uit koolstofvezel opgetrokken bolide, waarvan er in twee jaar tijd niet meer dan 349 zijn gemaakt.




Waarom deze bewuste F50 op de operatietafel terechtkwam is niet bekend, en wat het kostte evenmin. Maar als we iets weten is dat Ferrari’s met de nodige levenservaring nooit voor een prikkie te onderhouden zijn (voorbeeld I, voorbeeld II)