vrijdag 8 december 2017

Wat is het nut van Winterbanden ? (Video)










WINTERBANDENTEST 2017

In Lapland hebben we tien winterbanden voor compacte SUV’s tot het uiterste getest, waaronder ook een goedkope band uit China. 
Een zomerband diende daarbij als referentiemateriaal. Met welke banden kom je veilig door de winter ?



Wie van winterse omstandigheden houdt, is in Scandinavië op zijn plek. Op het moment dat Nederlanders nog van de herfstzon aan het genieten waren, was Lapland al bedekt met een dikke laag sneeuw. 
Dat is voor auto- en bandentesters natuurlijk top, want hier kun je ruim voor het begin van de winter een complete winterbandentest uitvoeren. 

Dat hebben we ook dit jaar gedaan: ditmaal hebben we winterbanden voor het compacte SUV-segment beproefd. Aan deze test nemen tal van gerenommeerde merken deel, die banden leveren waarvoor je flink in de buidel moet tasten: € 600 voor een set in de maat 225/55R17 is heel normaal. Als je voor de banden van het Koreaanse merk Kumho kiest, 
betaal je minder dan € 500. De banden van de Taiwanese bandenreus Cheng Shin, die onder de ook in Europa inmiddels bekende merknaam Maxxis worden verkocht, kosten een slordige € 400 per set. 
Lees verder ↓
https://banden.autoweek.nl/winterbanden/
Het kan echter nog goedkoper, want de banden van de Chinese fabrikant Pace (Engels voor snelheid) mogen al voor zo’n € 300 mee naar huis. Pace is een merknaam van de Chinese bandenfabrikant SD International, die fabrieken in China en Thailand heeft. 
Hoe goed is zo’n low budgetband, die nog niet eens de helft kost van het bedrag dat je voor een Michelin-band betaalt ?

dinsdag 5 december 2017

De nieuwe Renault Alpine een schitterende sportauto (Video)




ALPINE A110 -ZONDER MEER GESLAAGD
We wachten al sinds 2012 op de herlancering van het nieuwe Alpine, maar Roy Kleijwegt kon eindelijk op pad met de nieuwe A110! 
En hij was niet teleurgesteld.





Zojuist heeft Alpine op de beursvloer van Genève alle informatie vrijgegeven van de A110, het model waarmee het roemruchte Franse sportwagenmerk zijn lang verwachte rentree maakt.

Het meest benieuwd waren we natuurlijk naar de motorisering en de bijbehorende prestaties. Welnu, zoals verwacht heeft de Alpine A110 een 1,8-liter viercilinder turbomotor uit de schappen van Renault-Nissan gehaald. 

 De ingenieurs van Alpine hebben het blok samen met hun collega's van Renault Sport voorzien van een eigen inlaatspruitstuk, turbo, uitlaatsysteem en motormanagement. De motor is gekoppeld aan een zeventraps DCT van Getrag met overbrengingsverhoudingen die zijn afgestemd op de A110. De motor levert een maximaal vermogen van 252 pk en 320 Nm, waarmee de 1.080 kg (4,3 kg/pk) zware sportwagen in 4,5 seconden naar de 100 km/h gaat en een top haalt van 250 km/h. De systemen kennen de standen Normal, Sport en Track.
Alpine is bijzonder trots op de aerodynamica van de A110. De bodem is volledig vlak, met een diffuser onder de achterbumper die de koets op hoge snelheid op het asfalt moet drukken. Een achterspoiler, die de typische Alpine-lijn zou verpesten, is daarmee overbodig.