vrijdag 5 april 2013

DAF-personenauto (Videofilm RAI 1967)



Opkomst van de DAF -personenauto

DAF-personenauto's groeien in de jaren zestig uit tot een begrip. Hoewel sommigen de Dafjes omschrijven als 'truttenschudder met jarretelaandrijving', worden er honderdduizenden exemplaren van het autootje met het 'pientere pookje' verkocht. In de jaren zeventig is het DAF-tijdperk echter even snel voorbij als het was begonnen.


Op vrijdag 7 februari 1958 is de Amsterdamse RAI afgeladen vol. Al weken gonst het van de geruchten: DAF zal voor het eerst sinds Spyker een Nederlandse personenwagen gaan produceren. Hoewel journalisten al wekenlang proberen een van de testauto's te fotograferen, is het bedrijf erin geslaagd geheim te houden wat het gaat onthullen. Het is bij DAF een ware sport geworden al te nieuwsgierige ogen door camouflage te misleiden; in het uiterste geval worden indringers door de 'knokploeg' getrakteerd op een straal blusschuim.

 
Onder de slogan 'DAF Variomatic automatisch de beste' wordt de DAF 600 aan het publiek gepresenteerd. In de RAI verdringen zich tienduizenden om deze revolutionaire auto met Variomatic te aanschouwen. De presentatie van de personenauto is een overweldigend succes: na afloop van de RAI heeft DAF al 4000 orders binnen.



Vakbladen reageren enthousiast, de buitenlandse pers is lovend. Koppen als 'Sensationeller holländischer Wagen' en 'Autowunder' komen veelvuldig voor. Een Engelse journalist zou graag Britse ontwerpers complimenteren met zo'n prestatie, 'but I regret to say that the car was produced in Holland'.








donderdag 4 april 2013

Vlucht Airbus A340 ( Cockpit Videofilm )

De grootste Airbus A340

De A340-600 is de langste-romp passagiersvliegtuig ooit gebouwd door Airbus, en de grootste capaciteit lid van de A340 familie.

 Met een totale lengte van 75,3 meter, een capaciteit voor 360 passagiers in een drie-klassen lay-out heeft, of 419 in een twee-klasse configuratie.

 Deze super-stretch vliegtuigen biedt exploitanten met een ongeëvenaarde normen van ruimte, comfort en voorzieningen in elke klasse van de dienst, samen met twee keer de vloer laadcapaciteit van vergelijkbare vliegtuigen.


maandag 1 april 2013

LaFerrari in Maranello (Videofilm)



  Maserati broedt op eigen LaFerrari

Nu Ferrari met de LaFerrari de opvolger van de Enzo heeft gepresenteerd, is het bij zusterbedrijf Maserati gaan kribbelen.


De nieuwe supersportauto uit Maranello biedt een fantastische basis om gestalte te geven aan een eigen variant. Sterker nog, de eerste brainstormsessies bij Maserati zijn al achter de rug.



De geschiedenis herhaalt zich. In 2004 lanceerde Maserati de exclusieve MC12 op basis van de Enzo, destijds Ferrari´s allersnelste en duurste model. De 'LaMaserati', zoals de toekomstige hypercar van Maserati gekscherend in de media wordt genoemd, zal een groot deel van de techniek van de LaFerrari herbergen, de huidige koning onder de Ferrari´s. Onderdelen die de LaMaserati zoal overneemt zijn het chassis, het onderstel, de ophanging en de elektronica. De hybridetechniek van de LaFerrari laat het merk met de drietand zitten. Maserati heeft ervoor gekozen om voor gewichtsbesparing te gaan en motorisch extra koppel te genereren.


Turbo's

Qua motoren heeft Maserati grofweg twee opties. De eerste is een getunede versie van de 6.3 liter V12 van de LaFerrari, en zorgen dat het gemis aan koppel bij lage toerentallen - dat de rode supercar uit de elektromotor haalt - gecompenseerd wordt. De tweede optie is de 3.8 liter V8-BiTurbo uit de Quattroporte te voorzien van maar liefst vier turbo's om zo het vermogen richting de 900 pk te stuwen. Het voordeel van de eerste optie is dat, door het achterwege laten van de elektromotoren, veel gewicht bespaard kan worden. En dat komt de prestaties weer ten goede, al zal Ferrari er geheid voor zorgen dat zijn neef niet sneller of krachtiger is dan de LaFerrari. Er kan immers maar een echte baas zijn.