zaterdag 26 januari 2013

Twee oldtimers, één auto (Videofilm)


De geschiedenis van Pacard


Voorgeschiedenis

In 1898 kocht ingenieur James Packard een Winton. Het was een van de eerste in de VS gebouwde en verkochte auto's. Alexander Winton, die hem had gebouwd, maakte over het algemeen goede auto's, maar deze ging op de eerste rit al stuk. James Packard kon hier niet om lachen en ging terug naar Alexander Winton met wie hij in een hoog oplopende ruzie belandde. Uiteindelijk daagde Winton Packard uit om zelf een betere auto te bouwen. Packard ging direct aan het werk.




Het begin
In 1899 richtte James Packard samen met zijn broer William Packard de Ohio Automobile Company op in hun woonplaats Warren (Ohio). Ook hun eerste model, een één-cilinder, werd dat jaar gelanceerd. De broers wilden betrouwbare voertuigen van hoge kwaliteit bouwen en bewezen die betrouwbaarheid ook in uithoudingstesten. Het merk kende steeds meer navolging tot in het buitenland waar Packards zelfs gekocht werden door staatshoofden.





Intussen richtte Packard zich vooral op grote, luxueuze en peperdure limousines. Packard werd die dagen bij de drie P's van de VS gerekend. De andere twee waren Pierce-Arrow en Peerless. Packard kende een groot succes en produceerde in de jaren 1910 en -1920 veel meer auto's dan bijvoorbeeld Cadillac.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog begon Packard ook motoren voor schepen en vliegtuigen te bouwen.







De Grote Depressie

In de jaren 1930 veranderde alles. Door de Grote Depressie die volgde op de beurskrach van 1929 was de vraag naar luxe-auto's drastisch verminderd en werd de concurrentie in het segment heviger dan ooit tevoren. Op dat moment bouwde Packard V12-motoren in haar topmodellen. Toen Cadillac haar V16 introduceerde verkocht die beter dan Packards V12. Daarbij had Packard geen moederconcern dat haar eventuele verliezen kon compenseren. Cadillac had daarvoor General Motors en Lincoln had Ford.







Het einde
In 1958 was het gedaan met Packard. In 1962 werd Packard ook weer uit de bedrijfsnaam geschrapt die daarop terug Studebaker Corporation luidde. Dat bedrijf ging in 1958 een overeenkomst aan met het Duitse Daimler-Benz om hun voertuigen zij aan zij te verkopen. Studebaker wilde ook een overeenkomst sluiten met het Franse Facel Vega om diens Facel Vega Excellence in de VS te verkopen onder de merknaam Packard, maar dit werd door de Duitsers tegengehouden. In 1966 ging Studebaker, nadat het al wasuitgeweken naar Canada, failliet.



Het nieuwe Packard

In 2000 werd een nieuw bedrijf opgericht dat Packard Motor Car Company heet en dat de merknaam Packard registreerde. Momenteel heeft het één prototype gebouwd van een luxewagen met een 8,6 l V12-motor. Die wordt op evenementen tentoongesteld. Er bestaan plannen om hem in productie te brengen.




Kijk ook even naar de Bugatti's bij  De Pot  in Markelo.
→ http://janwib.blogspot.com/2012/04/bugattis-bij-de-pot-in-markelo.html

maandag 21 januari 2013

Staatsbezoek in Brunei (Video van de garage in het paleis)




In beeld: pracht en praal tijdens staatsbezoek in Brunei

Koninklijk Huis-verslaggever Antoin Peeters mocht vandaag een uniek kijkje nemen in Paleis Istana Nurul Iman. Zelden verschijnen er foto's in de openbaarheid van het interieur van het paleis. Prins Willem-Alexander, prinses Máxima en koningin Beatrix zijn er op staatsbezoek.
Het is het grootste paleis ter wereld van de Sultan van Brunei. "De sultan schijnt 7000 auto's te hebben, ik kan er een paar honderd naast zitten", blogt Antoin Peeters.
Hier werden vanmorgen Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima officeel ontvangen.

Slechts een klein deel van het gigantische complex mocht worden bezocht.
Maar het geeft toch een goede indruk van de grootte van het gebouw en de rijkdom van de sultan.
Zelden verschijnen er foto's in de openbaarheid van het interieur van het paleis. Er hangt veel kunst aan de muur.
Er zouden nauwelijks foto's van het interieur op internet te vinden zijn.
Al het goud is écht.
De oprijlaan naar het paleis toe is al één kilometer lang.
Ongeveer 7.000 auto's schijnt de sultan te hebben.
Het paleis heeft een eigen zwembad.
In totaal zou de sultan vijf zwembaden bezitten.
En ook een grote tuin ontbreekt niet.
Grote fonteinen versieren de groene tuinen.
De sultan heeft zijn eigen satellietpark.
Wachters beveiligen de boel en houden alles goed in de gaten.
Het paleis zou 1788 kamers en 257 badkamers hebben.
Het staatsbezoek van koningin Beatrix, de prins en de prinses duurt twee dagen. (Foto ANP)
Een leger aan lakeien stond klaar om de gasten te voorzien van een (alcoholvrij) drankje. (Foto ANP)
Het paleis heeft veel marmeren gangen van honderden meters lang. (Foto ANP)
Twee dagen lang zullen de prins, prinses en koningin aanwezig zijn in het paleis, met al zijn rijkdom en kamers. (Foto ANP